Tuesday, January 11, 2011

Adakah privasi anda selamat?

Hahaha..entry gila skema, rasanya tu kot yg sesuai ngn content.
Em, rini banyak la pulak post kn sebab tak g lab..huhu (ptg kang sy g la)

Nak berkongsi tentang privasi yg ada orang tak kisah, ada orang kisah.
Sy kisah gak la lam sesetengah bab. Sy tertarik bila baca info ni dari blog Coretan Perantau.
Nak cerita panjang lebar sy tak berapa tau sgt, so sy copy paste je.
Selamat melindungi privasi anda!



Google adalah syarikat terbesar di alam internet dan salah satu kuasa besar dalam dunia business. Aku rasa setiap jam kita gunakan Google dan kalau ada nak buka any website, kita just Google terus : tak payah taip URL website itu lagi kan?! Tapi sedarkah korang bahawa setiap kali korang search Google, ia akan direkodkan : bukan hanya keyword carian tapi every link yang kita klik, semuanya bercampur membentuk satu profile habit kita semua. Kalau korang guna Google Chrome, setiap single letter yang korang taip di address bar turut akan di stor di Google : walaupun mereka pledge yang 98% data akan dimusnahkan dan hanya 2% yang akan disimpan. Selepas itu, data yang dikumpul akan di link dengan any Google services yang kita gunakan seperti Gmail dan YouTube.


Tapi mengapakah Google stor semua data nie?! Tujuannya adalah untuk diorang buzz out korang semua dengan iklan-iklan yang lagi relevan dan pada masa yang sama menjadi income untuk diorang. Papepon, korang jangan risau kerana kita boleh take action yang sepatutnya untuk lindungi privacy kita semua. Segala data yang Google ada mengenai kita boleh diview di Google Dashboard. Di bawah adalah step by step untuk stop Google daripada terus mengumpul maklumat pasal kita semua :
 
Complete the following steps if you have a Google account (you may have an account without realizing it!):


1. Visit Google.com/dashboard
2. Sign in using the details of a Google account (such as iGoogle, Gmail or YouTube)
3. Dashboard lists all the Google services that store your data, from emails to search queries. Select the service you wish to view and edit.
4. Scroll down to “Web History” and click “Remove items or clear web history”. If you don’t find this service, it means you’re not activating Web History and your privacy is protected
5. To stop Google from collecting any more data and placing it into your account, you must first complete step 4 and then click the “Pause” link on the left of the page.
 
Separuh daripada komuniti di UK menggunakan Facebook hampir setiap hari yakni dalam 31 juta orang. Memang aku akui yang Facebook agak addictive dan semua benda kita mahu share di Facebook : samada photos, status, info dan semuanya. Tapi tahukah korang yang Facebook turut mengumpul segala info korang?! Setiap interactions dan setiap kali korang klik button Facebook, ia akan di add-up ke dalam personal profile kita. Kalau korang chat atapun wall to wall, data itu turut akan dikumpul. Maknanya Facebook ada ribuan dan mungkin jutaan sets of data untuk setiap daripada kita. Itulah kenyataannya tau!
 
1. Click on the Accounts option (top right hand side of every page)

2. Select “Privacy Settings”
3. Facebook offers a number of choices. To be sure that only your friends and family see your data, click on “Friends Only”, then the “Apply these settings” button. You can adjust in any ways you want
4. Facebook have a “Recommended” option. But be warned before selecting it : this allows the whole world to see your status updates, photos and posts, along with a list of all your friends.
5. When it comes to Facebook Places, select “Customize settings” on the main privacy page
6. Look for “Places I check in to”. By selecting “customize”, you can hide your location from certain people. Click “Save settings”
7. Back on the main privacy screen, you’ll find “Include me in “People here”. By default, this allows anyone in the local area to see who else is there. If you don’t want this, untick “Enable”.

Ada lagi maklumat pasal retailer's web tapi sy tak bape berminat n paham.
 So sy rasa maklumat pasal google n facebook ni sgt berguna kalo anda nak melindungi privasi anda.
Do check his blog! ^_^

1 comment:

Andi AF Studio said...

terima kasih tips nya.. ^_^